Alles over jouw lichaam

Toxische hepatitis

Hepatitis kan ook het gevolg zijn van het innemen van bepaalde chemicaliën zoals alcohol, gifstoffen en sommige drugs. Toxische hepatitis kan veroorzaakt worden door langdurig gebruik van drugs. Men heeft ook vastgesteld dat zowel sommige op recept verkregen als ook in de vrije handel beschikbare medicijnen hepatitis kunnen veroorzaken bij mensen die daarvoor ontvankelijk zijn. Isoniazide (isomeer van nicotinezuur), een medicijn gebruikt bij de behandeling van tuberculose en acetaminofeen zijn duidelijk met hepatitis in verband te brengen.

Het is belangrijk met uw arts of apotheker te overleggen voordat u medicijnen gaat gebruiken. De lever kan ook beschadigd worden door chemische middelen en industriële gifstoffen, zoals carbotetrachloride (CCl4), een middel voor chemisch reinigen. Chronisch gebruik van alcohol kan de lever ook beschadigen en uiteindelijk tot cirrose leiden.

De symptomen van toxische hepatitis zijn dezelfde als van virale hepatitis. De patiënt krijgt een gelige huidskleur, klaagt over buikklachten die gepaard kunnen gaan met misselijkheid en overgeven, heeft de eetlust verloren, en kan een lage koorts hebben. De ziekte is progressief. De symptomen komen vaak pas tot uiting als de lever al ernstig beschadigd is. De lever is een belangrijk orgaan dat het bloed van gif zuivert. Hij verwijdert drugs, alcohol en potentieel schadelijke chemicaliën uit het bloed.

Chronisch gebruik van alcohol of drugs kan dit proces belemmeren. De lever produceert dagelijks ongeveer een 1,136 liter gal. Gal is belangrijk om vetten te verteren. Bepaalde drugs belemmeren de galstroom. Teveel aan gal in het lichaam leidt tot geelzucht. De behandeling van toxische hepatitis bestaat uit identificatie van de ziekteverwekker, deze te elimineren en de lever de tijd te geven om te genezen.

Nog geen reacties geplaatst, wees de eerste.



Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*